Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mau mengerjakan kewajiban agama dan tidak pernah berbuat kebaikan.

Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulaikan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap istrinya dan sentiasa menghina istrinya.


Suatu ketika suaminya berkata kepada istrinya sambil mengejak, “Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah, apa-apa Bismillah”

Istrinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia hanya berdoa dan memohon kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : “Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu.”

Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan istrinya, dia memberikan uang yang banyak kepada istrinya dengan berkata, “Simpan duit ini.” Lalu istrinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh istrinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan disimpan uang tersebut ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil istrinya dan berkata, “Berikan padaku uang yang aku berikan kepada kamu dahulu untuk disimpan.”

Kemudian istrinya pergi ke tempat dia menyimpan uang itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan uang itu,lalu dia membuka dengan membaca, “Bismillahirrahmanirrahiim.” Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail as untuk mengembalikan uang dan menyerahkan uang itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terkejut suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada istrinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulaikan sesuatu kerja.